Klassiek op Zuid



Terug naar archief

Seizoen 2010-2011

Zondag 19 juni 2011, Spinozapark

Zomer in het park
Na maanden van graven en herinrichten is een deel van het Spinozapark weer geopend. Tijd voor een feestje. Het was koud en het regende veel maar er was een prachtige parasol opgezet. Klassiek op Zuid speelde muziek die uitstekend past bij een parkachtige omgeving: een deel uit het Leeuwerikkwartet van Haydn en een aantal delen uit de Vier Jaargetijden van Vivaldi.

Zaterdag 18 en zondag 19 juni 2011, Verborgen Tuinen

Het weekend van 18 en 19 juni stond Rotterdam in het teken van verborgen tuinen. Klassiek op Zuid was op bezoek bij één van die verborgen tuinen en verzorgde gedurende beide middagen tijdens iedere regenbui een klein concertje met muziek van Vivaldi (delen uit de Vier Jaargetijden), Telemann (een fluitconcert en één van de Parijse Kwartetten) en Haydn (deel uit het Leeuwerikkwartet en een fluitkwartet).

Zondag 29 mei 2011, Vredeskerk zondagochtendconcert

De klarinet in de hoofdrol
Klassiek op Zuid sloot het seizoen in de Vredeskerk af met een concert waarin de veelzijdige klarinet de hoofdrol speelde.

Programma:
- Wals nr. 15 in A - Johannes Brahms (1833-1897)
- Klarinetkwintet op.115 in b Johannes Brahms (1833-1897)
deel 1: Allegro
deel 4: con moto
- Klezmer!
Der Mirjambrunnen
Udoms Nechome
Ganef
Tates
- Toegift: Stempenius
De Klezmer arrangementen zijn van de hand van Zoltan Migovics. Zoltan Migovics (geboren1975) komt oorspronkelijk uit de Oekraďne. Hij is accordionist, componist en arrangeur. Hij schrijft muziek voor theater en film en is veel op concertfestivals te horen. Meer informatie via Zoltan Migovics.

Vrijdag 27 mei 2011, Opening tentoonstelling in 't Kopblok

Vreewijkse kunst
Op 27 mei werd in 't Kopblok de tentoonstelling met werk van Vreewijkse kunstenaars geopend. Klassiek op Zuid was erbij met een verrrassend programma.
Voor elke kunstenaar werd een toepasselijk werk gespeeld.
Tussendoor speelde Klassiek op Zuid nog de "Promenade" uit de Schilderijententoonstelling van Moessorgki, terwijl het publiek van het ene kunstwerk naar het andere wandelde.

Zondag 8 mei 2011, Huiskamerconcert Pascalweg

Een programma van oud en nieuw
In een volle huiskamer - met een heerlijke uitloop naar een prachtige tuin - speelde Klassiek op Zuid het volgende programma:
- Kol Nidrei van Bruch voor piano en viool
- 2 delen uit de Jiddische Suite van George Perlman
- Mendelssohn kwintet
Tot slot klonk er een keur aan variaties op Happy Birthday (arr. Peter Heidrich) ter ere van de verjaardag van altviolist Stephen Tjon.

Woensdag 4 mei 2011, Dodenherdenking Vreewijk

Sjostakovitsj
Ter gelegenheid van de Dodenherdenking gaf Klassiek op Zuid een concert. Direct na de kranslegging speelde Klassiek op Zuid in Wijkcentrum de Brink het Achtste Strijkkwartet van Sjostakovitsj. Een volle zaal luisterde muisstil naar dit indrukwekkende kwartet dat Sjostakovitsj schreef werk ter nagedachtenis aan alle oorlogsslachtoffers.

Zondag 10 april 2011, Galerie Hommes zondagmiddagconcert

Schubert en Mozart
Klassiek op Zuid was op bezoek bij Galerie Hommes met trio's van Schubert en Mozart.
Dit concert werd mede mogelijk gemaakt door Pact op Zuid.

Zondag 27 maart 2011, Vredeskerk

Lente bij Klassiek op Zuid
Klassiek op Zuid is de lente begonnen met een zeer afwisselend barokconcert. Op het programma stond mix van bekende en onbekende muziek, van grote namen en minder bekende meesters.
Het concert opende met muziek die u vast wel vaker heeft gehoord heeft: de Canon van Pachelbel.
Verder stond er een fluitkwartet van Telemann op de lessenaar. Telemann was een tijdgenoot van Bach en Vivaldi en bij leven veel beroemder dan Bach. In de herfst van 1737 ondernam Telemann de lange reis vanuit Hamburg naar Parijs. Eerder al had hij zes fluitkwartetten verkocht aan een zekere Leclerc in Parijs en deze kwartetten bleken zo populair dat Telemann uitgenodigd werd zelf ook naar Parijs te komen. Omdat dit soort kwartetten zeer geliefd waren in Frankrijk, liet Telemann in 1738 nog een serie van zes kwartetten uitgeven in Parijs. Deze twaalf kwartetten zijn bekend geworden onder de naam Parijse Kwartetten. Bijzonder aan deze kwartetten is dat de cello nu eens geen begeleidende rol heeft, maar een eigen en soms solistische partij speelt.
Tot slot weerklonk de Lente uit de Vier Jaargetijden van Vivaldi. Hierbij werden lichtbeelden met het bijbehorende sonnet van Vivaldi vertoond, aangevuld met toepasselijke schilderijen.

Klik hier om het sonnet te lezen en de vertoonde schilderijen te bekijken. U kunt dan ook lezen wie de schilders van deze schilderijen zijn geweest.

Programma:
- Canon van Johann Pachelbel
- 12de Parijse Kwartet van Georg Philipp Telemann
- De Lente uit de Vier Jaargetijden van Antonio


Zondag 20 maart 2011, Klassiek op Zuid op bezoek bij Beauregard

Tijdens de afsluiting van de jaarlijkse tentoonstelling van Beauregard speelde Klassiek op Zuid nogmaals het Amerikaans Strijkkwartet van Dvorák.
Beauregard is de naam van een prachtig gelegen, voormalige zijdenrupskwekerij in Zuid-Frankrijk waar tegenwoordig in de zomermaanden cursussen beeldende kunst worden gegeven.
Voor meer informatie over Beauregard, klik hier.


Zondag 13 maart 2011 in Theater Walhalla

Klassiek op Zuid in het theater
Na een heerlijk ontbijtje met veel kranten kon men op zondag 13 maart bij Theater Walhalla genieten van een concert. Terwijl men uitkeek op de Rijnhaven speelden leden van Klassiek op Zuid muziek van Dvorák, onder meer het Amerikaanse Strijkkwartet. Een prachtige ambiance voor zo'n zondagochtendconcert.
Dit concert werd mede mogelijk gemaakt door Pact op Zuid.


Zondag 30 januari 2011op het Winterfeest in Vreewijk

Mozart in het Het Witte Paard
Op het Winterfeest in Vreewijk trad Klassiek op Zuid tweemaal op in het Witte Paard. Op de lessenaar stond een strijktrio van Mozart. Tevens werd uitleg gegeven over de toekomstplannen voor Het Witte Paard.


Zondag 16 januari 2011, Vredeskerk

Klassiek op Zuid één jaar!
De eerste verjaardag van Klassiek op Zuid hebben wij gevierd met een prachtig Mendelssohn-programma. Felix Mendelssohn Bartholdy is weleens de "erfgenaam van Mozart" genoemd. Net als Mozart was hij een wonderkind en stierf hij jong. Twee jaar voor zijn dood schreef hij een prachtig Tweede strijkkwintet, dat vandaag bij Klassiek op Zuid op de lessenaar staat.

Programma:
- Nocturne uit A Midsummer Night's Dream van Mendelssohn
- Tweede Strijkkwintet van Mendelssohn
- Variaties op de Bruiloftsmars uit A Midsummer Night's Dream van Mendelssohn door Peter Heidrich:
* musicalstijl (My Fair lady)
* wals (Strauss)
* ragtime (The Entertainer)
* oude stijl
* Napels (Funiculi Funicalŕ)



De Bruiloftsmars uit A Midsummer Night's Dream van Mendelssohn

Kerst bij Klassiek op Zuid

In de periode voor Kerst heeft Klassiek op Zuid op drie verschillende plaatsen in Rotterdam-Zuid gespeeld.
Op 22 december verzorgde Klassiek op Zuid de muziek bij de jaarlijkse kerstviering van De Boei in de Breepleinkerk.
Daarna spoedden de musici zich naar het Straatkerstfeest op de Groenezoom alwaar zij dit Opzoomer feest muzikaal afsloten.
Op kerstavond (24 december) verzorgde Klassiek op Zuid de muziek bij de avonddienst in de Petrakerk met onder meer de Canon van Johann Pachelbel, muziek uit het Weihnachtsoratorium, Messiah en L'enfance du Christ.


Zondag 12 december in de Vredeskerk

Programma: kerstmuziek bij Klassiek op Zuid, Vierde Brandenburgs Concert van J.S. Bach
Johann Sebastian Bach - "Bereite dich, Zion", aria uit het Weihnachtsoratium
Johann Sebastian Bach - Vierde Brandenburgs Concert
Antonio Vivaldi - Concert in C , F.VI n.4 voor sopranino
Uw favoriete kerstmuziek: Once in a royal David city - Es ist ein Ros entsprungen - Stille Nacht - O, little town of Bethlehem - I'm dreaming of a White Christmas

Aan één favoriet konden wij helaas op deze korte termijn geen gehoor geven. Maar gelukkig kunt u via onderstaande link er wel naar luisteren:



De Sinfonia uit de tweede cantate van het Weihnachtsoratorium van Johann Sebastian Bach in een uitvoering door het Concerto Köln onder leiding van Ralf Otto.

Vierde Brandenburgs Concert van Johann Sebastian Bach
In maart 1721 liet Johann Sebastian een prachtig, in leer gebonden boekwerk met daarin - in het uiterst verzorgde handschrift van Bach zelf - zes concerto's bezorgen bij de Markgraaf van Brandenburg.
Maar waarom deed Bach dat? Hij had geen enkele connnectie met Brandenburg. Bach was al enkele jaren werkzaam als kapelmeester in Köthen bij Prins Leopold von Anhalt-Köthen. Dit was weliswaar een prinsdom dat in geen enkel politiek of militair opzicht iets te betekenen had maar de prins beschikte wel een hofkapel waar heel kunstminnend Duitsland met bewondering naar keek.
Bach werd zeer gewaardeerd in Köthen, dat blijkt wel uit de financiële vergoedingen die hij ontving. En Bach schreef graag en veel voor zijn prins en diens hofkapel dat zoveel uitstekende musici in dienst had. Ook de zes conceren die nu als Brandenburgse concerten door het leven gaan, schreef Bach hoogstwaarschijnlijk voor deze hofkapel.
Maar in 1721 leek er toch iets veranderd in de verhouding tussen Bach en Prins Leopold. De prins had zich verloofd met prinses Frederica von Anhalt-Bernburg, een vrouw die helemaal niet muziek hield ...
Daarom neemt men nu aan dat Bach de concerten aanbood bij wijze van open sollicitatie. De verkapte sollicitatie had niet het gewenste effect, Bach moest nog twee jaar in Köthen blijven. Pas in de lente van 1723 wist hij een nieuwe baan te bemachtigen: die van cantor aan de Thomaskirche in Leipzig, de plek waar andere zo beroemde werken van Bach ontstonden zoals het Weihnachtsoratorium en de Matthäus Passion.

Vandaag stond bij Klassiek op Zuid het Vierde Brandenburgse Concert met daarin virtuoze partijen voor twee solo-blokfluiten en een solo-viool op het programma. Gast-musicus was blokfluitiste Saskia Teunisse-Schut.
Saskia Teunisse-Schut speelde ook een fluitconcert van Vivaldi, geschreven voor sopranino, een heel klein en hoog fluitje. Voor radioluisteraars op de vroege zondagmorgen wellicht bekend als de herkenningstune van Vroege Vogels.

klik hier voor meer informatie over Saskia Teunisse-Schut.


Woensdag 24 november 2010 in 't Kopblok

Ochtendconcert in Wijkaccommodatie 't Kopblok
Klassiek op Zuid was op bezoek in de Wijkaccommodatie 't Kopblok waar regelmatig inburgeringscursussen worden gegeven. Er waren dan ook veel cursisten van de inburgeringscursus bij het concert aanwezig. Zij luisterden naar een programma met muziek van Bach, Haydn, Mozart en Pachelbel. Van de laatste componist werd de beroemde Canon en Gigue uitgevoerd. Het principe van een canon werd gedemonstreerd aan de hand van het alom bekende Vader Jacob.

Na afloop van het concert was er de mogelijkheid zelf eens op een viool te spelen.




Zondag 31 oktober in de Vredeskerk

Programma: De vogel van Haydn
- Klarinetkwartet op. 19 - Peter Hänsel
- Eerste deel van het strijkkwartet KV 458, Der Jagd - Wolfgang Amadeus Mozart
- Strijkkwartet op. 33, nr De vogel - Joseph Haydn
- de aria van de Vogelfänger uit de opera die Zauberflöte - Wolfgang Amadeus Mozart

Recensie van een luisteraar
Het was een concert met verrassingen. Allereerst dat er ondanks het druilerige weer nog zoveel mensen kwamen luisteren.Vervolgens klonk er een klarinetkwartet op.19 van een totaal onbekende componist, Hänsel. Hij was een tijdgenoot van Beethoven, leerling van Haydn en tijdens zijn leven best wel geliefd. Na het eerste deel werd er enthousiast geklapt, hetgeen violiste Miranda Rademaker noopte iets over het verschijnsel "applaus" te vertellen: Het is nu de gewoonte is geworden pas te applaudiseren wanneer een compositie in zijn geheel is gespeeld en niet tussen de delen in. Het publiek had te vroeg geklapt: er kwamen nog meer delen!!
Na Hänsel klonk het eerste deel van strijkkwartet KV 458 van Mozart met de bijnaam Die Jagd. Dit kwartet was een van de zes kwartetten, die Mozart als zijn "zonen" opdroeg aan Haydn. Toen was het de beurt aan Haydn zelf: strijkkwartet op.33 nr.3, bijgenaamd De vogel. Na het spelen vroeg Miranda Rademaker of diegene die bij het luisteren niet zozeer aan vogels dacht, dat zou willen melden in een recensie! Schrijver dezes vond de bijnaam De vogel niet zo passen; vond de muziek nogal bezorgd van karakter, waarbij af en toe wat opgewektere geluiden te horen waren.
En toen daar klonk plotseling een basstem! Het was de klarinettist die ook nog eens prachtig bleek te kunnen zingen en op een fluitje blazen! UIt de opera Die Zauberflöte werd de beroemde aria van de vogelvanger uitgevoerd. Wat een verrassing! Zo eindigde dit koffieconcert onder het genot van een drankje (door dames van de Vredeskerk verzorgd) in een zeer ontspannen sfeer!
Herman




Zondag 3 oktober in de Vredeskerk

Openingsconcert seizoen 2010-2011. Natuurlijk muziek
Muziek! We kunnen niet zonder. Iedereen fluit wel eens deuntje, neuriet een liedje of trommelt een ritme met zijn vingers. Iedereen leeft met muziek. We rijden auto met een cd'tje aan, we koken met de radio aan, we winkelen met muziek van Vivaldi op de achtergrond. En als we naar de bioscoop gaan, vertelt de muziek ons precies wat er gebeurt in de film.

Maar iets vertellen over een concert? Vaak komen wij niet verder dan "Geweldig!" ,"Prachtig", "Mooie stem", of "Valse koperblazers".

Neem de uitdaging aan en schrijf een recensie over een concert in de serie Klassiek op Zuid. De mooiste, leukste, origineelste of ontroerendste bijdrage plaatsen wij op de website van Klassiek op Zuid en in de nieuwsbrief. Het volgende concert is op 31 oktober. Centraal staat het Vogelkwartet van Haydn.
Wij ontvangen uw bijdrage graag uiterlijk 7 november (via info@klassiekopzuid.nl) en wie weet komt uw recensie dan op de website van Klassiek op Zuid te staan.

Hieronder volgt alvast een voorproefje van een enthousiaste concertgangster:

"Het was 3 oktober jl. een mooi concert van Klassiek op Zuid in de Vredeskerk. En tevens een groot succes: er kwamen zoveel mensen op af dat er in allerijl stoelen bij gezet moesten worden om een ieder een zitplaats te geven. Eerst speelden de musici allerlei indianen-melodieën, die opgetekend en bewerkt zijn voor strijkinstrumenten. Daarna gaf Miranda Rademaker een korte toelichting, waarin zij uitlegde hoe het 12de strijkkwartet van Dvorák aan zijn bijnaam Het amerikaans kwartet gekomen is. Dvorák schreef dit werk tijdens een vakantie in Iowa: een gebied, waar veel indianen-gemeenschappen wonen. De invloed van deze omgeving is duidelijk te horen en het kwartet werd prachtig gespeeld. Geen wonder dat het applaus spontaan en langdurig was en een toegift vanzelfsprekend! Het werd één van de Humoresques van dezelfde componist. Intussen had de Vredeskerk voor koffie en thee gezorgd en Miranda Rademakers zelf voor deze gelegenheid voor bonbons met het logo van Klassiek op Zuid, om het seizoen feestelijk te openen. En zo werd dit concert met een gezellig onderonsje afgerond."
Mieke



Terug naar archief